پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
07 شهريور 1401 - 11:20
با فعال شده هسته‌های مقاومت و تغییر استراتژی مبارزه

ربودن خواب آسوده از شهرک‌نشینان صهیونیست

در فضای جدید فعال شدن مقاومت‌های‌ مردمی در کرانه باختری، علاوه بر عملیات‌های مسلحانه رزمندگان فلسطینی علیه نظامیان صهیونیست، موضوع ایجاد موازنه وحشت و ناامنی علیه شهرک‌نشینان و بکارگیری انواع مختلف نافرمانی مدنی باید مورد توجه قرار گیرد.
کد خبر : 12533

پایگاه رهنما:

با ادامه تجاوزات نظامیان صهیونیستی به مناطق مختلف کرانه باختری در هفته‌های اخیر ، به بهانه انجام عملیات‌های تعقیب و دستگیری فرماندهان نظامی گردان‌های مقاومت، آتش منازعه در این مناطق شعله‌ور شده و رزمندگان فلسطینی به درگیری شهری با نظامیان صهیونیستی روی آورده اند.

طبق آمار، کرانه باختری در هفته گذشته شاهد 25 عملیات مقاومت مسلحانه، شامل تیراندازی و پرتاب مواد منفجره و آتش زا به سوی نیروهای اشغالگر صهیونیستی صورت بوده است.

در آخرین درگیری‌ها سحرگاه امروز (یکشنبه) در جریان یورش نظامیان صهیونیست به منطقه دره بورقین در نزدیکی اردوگاه آوارگان جنین در شمال کرانه باختری، 3 فلسطینی بر اثر اصابت گلوله ارتش اشغالگر صهیونیستی زخمی شدند.

درگیری‌های مسلحانه میان مبارزان مقاومت فلسطین و نیروهای اشغالگر در جریان یورش به شهر نابلس در شمال کرانه باختری اشغالی و دستگیری دو مرد جوان نیز رخ داد.

پیشتر و در روز جمعه، در بیت لید در شرق طولکرم (شمال)، نظامیان اشغالگر رژیم صهیونیستی تظاهرات ساکنان اردوگاه شعافات، که علیه حملات مداوم شهرک نشینان برای مصادره زمین‌های فلسطینیان دست اعتراض زده بودند را سرکوب کردند.

طی همین مدت جمعیت هلال احمر فلسطین در بیانیه‌ای مطبوعاتی از مجروح شدن دو نفر در «بیت عمر» در الخلیل در جنوب کرانه باختری، خبر دادند.

در این درگیری‌ها تاکنون علاوه بر زخمی‌ها، یک شهروند فلسطینی با اصابت گلوله به شهادت رسیده و یک سرباز و یک شهرک‌نشین نیز مجروح شده‌اند.

گردوخاک برای شهرک‌سازی‌ در خفا

در حالی که جامعه بین المللی در سال‌های اخیر به شدت از طرح‌های اشغالگرانه صهیونیست‌ها برای تداوم شهرک‌سازی‌های غیرقانونی در مناطق فلسطینی نشین انتقاد می‌کنند در این میان صهیونیست‌ها به بهانه‌های مختلف درصدد تصرف اراضی فلسطنیان و اجرای طرح‌های شهرک‌سازی هستند. بر اساس داده‌های جنبش حقوق بشر در اراضی اشغالی، حدود ۶۶۶۰۰۰ شهرک نشین، ۱۴۵ شهرک و ۱۴۰ مجموعه بدون مجوز دولتی در کرانه باختری از جمله بیت المقدس شرقی وجود دارد.

در ژوئیه گذشته، کابینه رژیم صهیونیستی طرح شهرک سازی در جنوب بیت المقدس شرقی را تصویب کرد.

در این طرح ساخت ۱۴۴۶ واحد مسکونی در شهرک «کانال پایین» (القناة السفلیة) در اراضی شهرک فلسطینی‌نشین سور باهر و بین شهرک‌های صهیونیست‌نشین «حار هما» و «گیوات هماتوس» هدف‌گذاری شده است.

از اینرو به نظر می‌رسد که افزایش تجاوزات رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف کرانه باختری به بهانه دستگیری رزمندگان و فرماندهان مقاومت پوششی برای ایجاد ناامنی برای ساکنان فلسطینی این منطقه، سرکوب اعتراضات و مجبور کردن آن‌ها به ترک منطقه برای پیشبرد طرح شهرک‌سازی‌ها می‌باشد.

فعال‌سازی مقاومت همه‌جانبه علیه شهرک‌نشینان

علی رغم افزایش فشارهای شهرک‌نشینان علیه فلسطینیان ساکن در کرانه باختری و تجاوزات مکرر نظامیان صهیونیستی به منطقه در حمایت از جنایات شهرک‌نشینان، در مقابل، مقاومت‌های مسلحانه رزمندگان فلسطینی نیز با پشتیبانی مردمی مضاعف همراه شده است و تداوم این وضعیت امکان قیام سراسری مردم منطقه را افزایش داده است.

در این میان نکته حائز اهمیت آن است که در فضای جدید فعال شدن مقاومت‌های‌ مردمی در کرانه باختری، علاوه بر عملیات‌های مسلحانه رزمندگان فلسطینی علیه نظامیان صهیونیست، موضوع ایجاد موازنه وحشت و ناامنی علیه شهرک‌نشینان و بکارگیری انواع مختلف نافرمانی مدنی باید مورد توجه قرار گیرد.

در طول دهه‌های گذشته با وجود انواع جنایاتی که شهرک‌نشینان صهیونیست همپای نظامیان اشغالگر علیه غیرنظامیان فلسطینی بویژه زنان و کودکان مرتکب شده‌اند اما عملیات‌های استشهادی مجاهدان فلسطینی را تروریستی معرفی می‌کنند و از این طریق توانسته اند رهبران تشکیلات خودگردان را مجاب کنند که با کارهای اطلاعاتی و امنیتی مانع از تداوم این عملیات‌ها و ناامنی فراگیر در میان شهرک‌نشینان شوند.

در حالی که رهبران سیاسی گروه فتح همانند ابومازن فریب مفهوم‌سازی‌های دروغین صهیونیست‌ها را خورده‌اند اما واقعیت ماجرا آن است که شهرک‌نشینان صهیونیست اولاً با علم به غاصبانه بودن ماهیت رژیم و استوار بودن آن بر پایه‌های جنایت علیه فلسطینیان به فرمانبرداری آن تن داده اند و ثانیاً شهرک‌نشینان در اغلب موارد خود پیاده‌ نظام اجرای طرح‌های اشغالگرانه در کرانه باختری هستند. مشاهده حملات مکرر شهرک‌نشینان به اماکن مقدس اسلامی، خانه های فلسطینیان و آزار و اذیت‌های فراوان آنها به بخشی از فرایند عادی زندگی یک فلسطینی در کرانه باختری تبدیل شده است.

از طرف دیگر در جنگی که امروزه میاان فلسطینیان و رژیم غاصب صهیونیستی در جریان است ضربه زدن به نقاط ضعف اصلی دشمن یک تاکتیک کارآمد جنگ‌های نامتقارن است. در حالی که صهیونیست‌ها با فشارهای اقتصادی و محاصره و بمباران های هوایی نسل کشی فلسطینیان را در دستور کار قرار داده، پاشنه آشیل آن امنیت شهرک‌نشینان در کرانه باختری است.

در این رابطه ساری سمور نویسنده و تحلیلگر سیاسی معتقد است «عملیات تیراندازی علیه نظامیان صهیونیستی تأثیر چندانی نخواهد داشت، مگر اینکه به سمت خیابان‌های شهرک‌های صهیونیست‌نشین حرکت کنند یا تجمع سربازان و شهرک‌نشین‌های پراکنده در چهارراه‌ها را هدف قرار دهند تا به جای هدف قرار دادن خودروهای زرهی یا اماکن نظامی بتنی، تأثیر قوی‌تری داشته باشند. "

به نوبه خود؛ عامر المصری، تحلیلگر سیاسی نیز معتقد است: « آگاهی جدیدی در میان شهروندان کرانه باختری نسبت به ضرورت فعال کردن مجدد مقاومت، با توجه به شکست پروژه‌های دیگر، شکل گرفته است، به صورتی که نسل جدید معتقد به اقدام مسلحانه به عنوان تنها ناجی واقعی کرانه باختری است. "

منبع: شهر خبر

ارسال نظرات